Mijn werkwijze

“Kinderen hebben zoveel in huis, het is prachtig om dat naar voren te halen.”

Intake

Ondersteuning van ‘hand aan hand’ start met een telefonische kennismaking en een intakegesprek waarin de hulpvraag helder wordt. Een kind heeft hier een belangrijke stem in. Wat wil hij of zij aan het einde van de counseling kunnen? Als je een kind serieus neemt in zijn wens, dan komt het meestal ook goed met de wens van de ouder(s).

Sessies

Na de intake volgt een aantal sessies met het kind. In een veilige en ontspannen sfeer voelt een kind zich gezien en erkend. Creatief, spelenderwijs en met een flinke dosis humor zal een kind zijn vertrouwen, kracht en wijsheid (weer) ervaren. Zo ontstaat inzicht in waarom een kind reageert en doet zoals hij of zij dat doet.

Stapjes

Uitgangspunt van ‘hand aan hand’ is altijd het kind. Met humor en creativiteit zoek ik naar de juiste snaar. Met de gewenste situatie als uitgangspunt zet een kind stapjes om daar te komen. Samen gaan we hiermee spelen en oefenen.

Evaluatie

Na ongeveer vijf sessies volgt een evaluatiegesprek met de ouder(s). Dit geeft inzicht in het proces. Wanneer het gewenste resultaat van de counseling bereikt is, volgt een eindevaluatie. Zodat het kind in het dagelijks leven verder kan oefenen en leren.

Maatwerk

‘hand aan hand’ levert altijd maatwerk. De aanpak en inzet van counselingstechnieken verschillen per kind. Ik werk met oefeningen, (kunstzinnige) activiteiten en spelen op fysiek, sociaal-emotioneel en/of cognitief gebied. Dit gebeurt binnen, maar ook buiten in de natuur.

counselingstechnieken